Kunstarv fra Grethe Bagge
Grethe Bagge var en dansk maler, grafiker og skulptør, 1925-2012, der i løbet af sin karriere modtog adskillelige hædersbevisninger og priser, heraf blandt andet den prestigefyldte og fornemme Eckersberg medalje i 1951.
Foruden at være en dygtig kunstner var Grethe Bagge dybt interesseret i Antroposofi, der bygger på forståelsen af, at mennesket er et åndeligt væsen, der i sin helhed består af legeme, sjæl og ånd. Denne interesse delte hun bl.a. med Albert Eman, der var en pioner og grundlægger af Marjatta. Begge var de medlem af Antroposofisk Selskab, hvorfra relationen, og sympatien for hinandens arbejder, fik sin begyndelse. Derfor var det også naturligt for Albert Eman at få Grethe Bagge til at male oliemalerier til Marjattas store sal i forbindelse med opførelsen af nye bygninger i begyndelsen af 1970’erne på Marjatta nær Præstø Fjord. Grethe Bagge har sidenhen sat sit præg på Marjattas udsmykning med samtlige gulv-til-loft oliemalerier, idet hun med sin kunstneriske evner har leveret storslåede og intense fortolkninger af det finske folkeeventyr Kalevala, og nærmere bestemt fortællingen om Marjatta.
Her formåede Grethe Bagge at billedliggøre Marjattas værdigrundlag, når hun eksempelvis skildrerede menneske figurer i mere mytologiske eller åndelige sammenhænge. Helt grundlæggende for Marjatta er Rudolf Steiners pædagogik. Rudolf Steiner var inspireret af Goethes farvelære, hvilket ligeledes var en stor inspirationskilde for Grethe Bagge. Hendes kunstneriske værker blev derfor synonym for Marjattas visuelle identitet, hvorfor Grethe Bagge havde et tæt samarbejde og relation til Marjatta, og Marjattas beboere.
Grethe Bagge følte en stor tilknytning til Marjatta, hvorfor hun ved sin død havde testamenteret alle værker til Marjatta, og samtidig havde valgt at skulle bisættes på Marjattas kirkegård.
Art inheritance from Grethe Bagge
Grethe Bagge was a Danish sculptor, painter and printmaker (1925-2012) who was awarded several testimonials and prizes throughout her career.
She had a strong interest in anthroposophy and was a member of the Danish Anthroposophical Society. In the anthroposophical worldview we are all spiritual beings constituted by body, soul and spirit as a whole. Grethe Bagge shared this interest with Albert Eman (1921-2010), the founder of Marjatta, who was also a member of the Anthroposophical Society. This shared interest became the foundation of their relationship, and in the 1970’ies Albert Eman asked Grethe Bagge to create a series of large oil paintings on canvas to serve as murals in Marjattas new auditorium.
The paintings illustrate the epic poetry of Kalevala stemming from Finnish oral folklore and mythology, and specifically the story about Marjatta which Albert Eman named the school and home for children and young people with special needs he founded in 1953. Rudolf Steiner’s pedagogical approach is integral to Marjatta.
With her knowledge of mythology and Goethes’ Color Theory (which also inspired Rudolf Steiner) Grethe Bagge managed to interpret Marjattas founding principles in her paintings and continued her collaboration with the school home and its residents for many years. The connection grew and when Grethe Bagge passed away in 2012 she left instructions for her funeral to take place at Marjatta’s small cemetery and left her entire estate to Marjatta.
Today Marjatta is home to a large art collection representing sculptures, paintings, watercolors, grawings and prints by Grethe Bagge which benefits the students and staff alike.